PRZEDSZKOLA

Spotkanie dla nauczycieli – 1 października o godz. 13.00 w MDK-u na Łazienkowskiej 7.

Propozycja działań: Rozświetlamy swoje wymarzone miejsce

Nauczyciele podczas spotkania zostaną zapoznani z programem, otrzymają materiały edukacyjne oraz wskazówki metodyczne, jak realizować działania praktyczne z dziećmi. Każda grupa dzieci spotka się z nauczycielem MDK-u: Agnieszką Pawlikowską-Lepianką lub Elżbietą Zduńczyk, które przeprowadzą pierwsze zajęcia. Następnie dzieci wykonają modele swoich ulubionych/wymarzonych miejsc, które ustawią na jednej wspólnej makiecie, dodając obiekty wspólne dla wszystkich, np. plac zabaw, latarnie, szklarnię itp. Wtedy z dziećmi w przedszkolu spotkają się eksperci od energii elektrycznej i oświetlenia – p. Michał Kłosiński i p. Ania Olszewska, którzy pokażą dzieciom, dlaczego żarówki świecą i pomogą im wykonać oświetlenie makiety.

PRZEDSZKOLA NR: 23, 24, 25, 42, 72, 129 ze Śródmieścia, 168 z Ursusa, 201 z Ursynowa, 318 z Bielan, 425 z Pragi Płd.; łącznie 12 grup.

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 1-3: SP 34, SP 41, SP 158, 3 klasy z SP 211 ze Śródmieścia, 2 klasy z SP 143 (Praga Płd.), SP 212 (Mokotów)

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 4-6: SP 209 (Bielany),

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 7-8: SP 157 (Mokotów), SP 163 (Praga Płd.), SP 173 (2 klasy) z Wesołej, SP 255 i XXXV LO (Praga Płd.), Społ. SP 26 STO

Przedszkola 
Spotkanie dla nauczycieli – 26 marca o godz. 13.00 w MDK-u na Łazienkowskiej 7.

Propozycja działań: W PRZEDSZKOLU Z ENERGIĄ!

Nauczyciele podczas spotkania zostaną zapoznani z programem, otrzymają materiały edukacyjne oraz wskazówki metodyczne, jak realizować działania praktyczne z dziećmi. Każda grupa dzieci spotka się z nauczycielem MDK-u: Agnieszką Pawlikowską-Lepianką lub Elżbietą Zduńczyk, które przeprowadzą zajęcia o zanieczyszczeniach powietrza w mieście i o tym, co można zrobić, żeby jak najmniej wpływały na nasze zdrowie i samopoczucie. Następnie dzieci pod kierunkiem swoich nauczycieli wykonają model SMOGOJADA. Krótkie fotoreportaże z tych działań zamieścimy na tej stronie, w zakładce RELACJE. Po zakończeniu prac ponownie spotka się z dziećmi nauczycielka MDK-u, żeby obejrzeć efekty realizacji programu w przedszkolu, porozmawiać z dziećmi i wręczyć im upominki. Finałem programu będzie Warszawski Turniej Przedszkolaków zorganizowany 11 czerwca o godz. 10.00, w Miasteczku Przyrody MDK na ul. Fabrycznej 1/3. Wezmą w nim udział drużyny reprezentujące grupy przedszkolne. Każda drużyna otrzyma pamiątkowy dyplom oraz grę dydaktyczną „Energetyczne Koło Fortuny”.
Czekamy również na fotorelacje z wykonywania działań, zamieścimy je na naszej stronie.

 

Szkoły podstawowe, klasy 1-3
Spotkanie dla nauczycieli 26 marca o godz. 16.00 w Miasteczku Przyrody MDK, na Fabrycznej 1/3

Propozycja działań: STRAŻNICY ENERGII na tropie smogu

Podczas spotkania nauczyciele zapoznają się z przyczynami zanieczyszczenia powietrza w mieście i możliwymi działaniami w najbliższym otoczeniu, które mogą chronić nasze zdrowie, otrzymają materiały edukacyjne oraz wskazówki metodyczne, jak realizować działania praktyczne z klasą.
Natomiast podczas warsztatów z uczniami, w MDK-u lub w szkole, nauczycielka MDK-u, Anna Stępniewska zaprezentuje:
- problem zanieczyszczenia środowiska w Warszawie: skąd się biorą zanieczyszczenia powietrza (dymy z elektrowni i kominów opalanych węglem i odpadami, spaliny samochodowe itp.),
- w jaki sposób możemy pozyskiwać energię (źródła energii odnawialnej i nieodnawialnej), które są lepsze („czysta” energia) i dlaczego (zanieczyszczenia, odpady, degradacja środowiska),
- w jaki sposób pozyskiwany jest prąd ze źródeł energii odnawialnej (wiatr - wiatraki, woda - turbiny, słońce - baterie fotowoltaiczne),
- jak możemy zapobiegać zanieczyszczeniom (w nawiązaniu do tematu „Transport miejski przyjazny środowisku”).
Dzieci poznają środki transportu lądowego, powietrznego i wodnego, które mogą wykorzystywać „czystą” energię, jak autobusy elektryczne, tramwaj, metro, samochody hybrydowe, elektryczne hulajnogi, rowery, deskorolki, szybowce, żaglówki itp.).
W parach lub pojedynczo wybierają ulubiony środek transportu i wykonują projekt plakatu/monidła o tej tematyce (po uprzednim omówieniu zasad dobrej kompozycji plakatu oraz wyjaśnieniu, co to jest i do czego służy monidło). Następnie wybierają pomysły do realizacji plakatu/monidła w rzeczywistej skali. Wykonane dzieło uczniowie zaprezentują podczas finałowego spotkania – 12 czerwca o godz. 10.00, w Miasteczku Przyrody MDK na ul. Fabrycznej 1/3. Drużyny reprezentujące klasy uczestniczące w programie zaprosimy do udziału w grze terenowej „STRAŻNICY ENERGII”. Podczas podsumowania rozdamy upominki, dyplomy i zaświadczenia oraz gry dydaktyczne „Loteryjka – w świecie energii”.
Czekamy również na fotorelacje z wykonywania działań, zamieścimy je na naszej stronie.

 

Szkoły podstawowe, klasy 4-6

Propozycja działań: „CO WISI W POWIETRZU - sprawa dla detektywa”

Nauczyciele otrzymają materiały edukacyjne oraz wskazówki metodyczne, jak realizować działania praktyczne. Uczniowie przeprowadzą „śledztwo” w najbliższej okolicy i wykryją, co może być źródłem smogu oraz będą prowadzić systematyczne zapisy dotyczące stanu jakości powietrza na podstawie mierników zainstalowanych w okolicy szkoły lub uzyskanych z aplikacji pobranych na smartfony.
Na finałowym Turnieju Badaczy Energii spotkamy się 13 czerwca o godz. 10.00 w MDK-u na Łazienkowskiej, żeby wymienić się pomysłami i rozwiązaniami, zobaczyć, co wymyślili inni. Jako efekt działań z klasą można będzie zaprezentować: plakat - akt oskarżenia SMOGU, zdjęcia lub filmik ze scenki w sądzie lub dokumentację badań jakości powietrza. Czekamy również na fotorelacje z przebiegu działań, zamieścimy je na naszej stronie. Podczas tego podsumowania rozdamy upominki, dyplomy i zaświadczenia oraz gry dydaktyczne „Klucze do EKO-domku”.

 

Szkoły podstawowe, klasy 7-8
Spotkanie dla nauczycieli – 26 lutego o godz. 17.00 w MDK-u na Łazienkowskiej 7.

Temat: Energetyczna równowaga w budynku przyszłości

Zadanie dla uczniów polega na wymyśleniu oraz wykonaniu modelu budynku przyszłości korzystającego z różnych form energii w sposób oszczędny i racjonalny. Model może być zrobiony z tektury, kartonu, folii aluminiowej, przezroczystego celofanu, złotego koca ratowniczego, styropianu, tkanin, imitacji trawy etc. Materiały można dobierać dowolnie, model może być płaski lub przestrzenny, dowolnej wielkości. Również typ budynku można swobodnie dobrać: szkoła, biurowiec, domek jednorodzinny lub blok mieszkalny, kino, urząd, biblioteka, dom kultury lub inny, według uznania.
Ważne jednak jest, by w sposób świadomy i uzasadniony wykorzystać w jego konstrukcji materiały i rozwiązania oszczędzające energię i media doprowadzone z zewnątrz. Model domu powinien uwzględniać korzystanie z energii i mediów wolnodostępnych: ciepła i światła słonecznego, siły wiatru, wody deszczowej lub śniegu, puszczając wodze fantazji może nawet z energii błyskawic.
Kreatywność w projektowaniu i budowie modelu nie ma żadnych ograniczeń. Dotyczy to również kształtu, klasyczne "pudełkowate" współczesne budynki wcale nie są optymalnym wzorcem. Na pewno warto wymyślić inne formy brył. Warunek ogólny jest jeden: wszystkie procesy i zjawiska przedstawione w modelu muszą być zgodne ze współczesnym stanem wiedzy o przyrodzie i fizyce.

Finał I tury dla klas 4-5 szkół podstawowych - Turniej Badaczy Energii, który odbył się 5 marca zakończył się między innymi aktem oskarżenia dla Smogu.

Polecamy :)