PRZEDSZKOLA NR: 5, 122 i 30 ze Śródmieścia, 93 z Woli, 196 z Mokotowa, 318 i 328 z Bielan, 216 z Bemowa, 57 z Pragi Płd., 158 z Rembertowa, 29 i 77 z Włoch, 201 z Ursynowa; łącznie 19 grup.

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 1-3: SP 34 Śródmieście – 2 klasy, SP 211 Śródmieście, SP 307 (Mokotów) – 2 klasy, SP 377 Targówek – 2 klasy, SP 350 (Bemowo) – 5 klas II i 2 zerówki

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 5-8: SP 34 (Śródmieście), SP 173 (Wesoła), SP 395 (Praga Płn.), SP 209 i SP 80 (Bielany), SP 255 (Praga Płd.) – 2 klasy, SOSW nr 9 (Żoliborz), SP 157 (Mokotów)

PRZEDSZKOLA

Spotkanie dla nauczycieli – 1 października o godz. 13.00 w MDK-u na Łazienkowskiej 7.

Propozycja działań: Rozświetlamy swoje wymarzone miejsce

Nauczyciele podczas spotkania zostaną zapoznani z programem, otrzymają materiały edukacyjne oraz wskazówki metodyczne, jak realizować działania praktyczne z dziećmi. Każda grupa dzieci spotka się z nauczycielem MDK-u: Agnieszką Pawlikowską-Lepianką lub Elżbietą Zduńczyk, które przeprowadzą pierwsze zajęcia. Następnie dzieci wykonają modele swoich ulubionych/wymarzonych miejsc, które ustawią na jednej wspólnej makiecie, dodając obiekty wspólne dla wszystkich, np. plac zabaw, latarnie, szklarnię itp. Wtedy z dziećmi w przedszkolu spotkają się eksperci od energii elektrycznej i oświetlenia – p. Michał Kłosiński i p. Ania Olszewska, którzy pokażą dzieciom, dlaczego żarówki świecą i pomogą im wykonać oświetlenie makiety.
Krótkie fotoreportaże z tych działań zamieścimy na tej stronie, w zakładce RELACJE. Po zakończeniu prac ponownie spotka się z dziećmi nauczycielka MDK-u, żeby obejrzeć efekty realizacji programu w przedszkolu, porozmawiać z dziećmi i wręczyć im upominki.
Finałem programu będzie Warszawski Turniej Przedszkolaków w MDK-u na Łazienkowskiej, 4 lutego 2020 r. o godz. 10.00. Wezmą w nim udział drużyny reprezentujące grupy przedszkolne. Każda drużyna otrzyma pamiątkowy dyplom oraz grę dydaktyczną „Energetyczne Koło Fortuny”.

 

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 1-3

Spotkanie dla nauczycieli 8 października o godz. 16.30 w MDK-u na Łazienkowskiej 7

Propozycja działań: Widno, ciemno – świet(l)ny pomysł!

W tegorocznej edycji programu zajmiemy się światłem i oświetleniem w mieście, w domu i w szkole, a w szczególności:

  • rozpoznawaniem źródeł światła w otoczeniu (skąd pochodzi światło - odnawialne i nieodnawialne źródła energii),
  • rodzajami oświetlenia naturalnego i sztucznego,
  • efektywnym wykorzystaniem światła w życiu codziennym - w domu i w szkole (energooszczędność - eksperymenty na modelu fizycznym, 3D).

Poprzez praktyczne działanie - wykonanie modelu 3D wnętrza budynku, bądź fragmentu miasta uczestnicy, pod kierunkiem Anny Stępniewskiej, nauczycielki MDK-u, z użyciem różnych podręcznych rodzajów oświetlenia (światło słoneczne, latarki halogenowe, lampki o różnych kolorach) przetestują rodzaje oświetlenia, barwę światła i użyteczność w życiu codziennym. Zbadają, w jaki sposób urządzenie wnętrza, zastosowanie różnych kolorów wpływa na intensywność oświetlenia.
Eksperymenty pozwolą na przetestowanie różnych rozwiązań i sformułowanie podstawowych zasad dotyczących zastosowania i oszczędzania światła (a tym samym energii) w codziennym życiu.
Czekamy również na fotorelacje z wykonywania działań, zamieścimy je na naszej stronie.

Warsztaty w szkołach dla każdej klasy lub koła zainteresowań poprowadzi Michał Kłosiński. Uczniowie będą poznawali tajniki obwodów elektrycznych oraz wykonają oświetlenie swoich modeli/makiet.

Finałowy Turniej odbędzie się w MDK-u na Łazienkowskiej - 5 lutego o godz. 10.00. Podczas tego podsumowania rozdamy upominki, dyplomy i zaświadczenia oraz gry dydaktyczne „Klucze do EKO-domku”.

 

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 5-8

Spotkanie dla nauczycieli – 9 października o godz. 16.30 w MDK-u na Łazienkowskiej 7

Propozycja działań: Dach - bezludna wyspa w środku miasta

Dachy większości miejskich budynków są niezagospodarowane. Antena, klimatyzator, wywietrznik.. i to w zasadzie wszystko. Czy można na dach spojrzeć inaczej?
To duża połać powierzchni, na której słońce, woda i wiatr operują przez cały rok. Może założyć tam szklarnię, by hodować świeże zioła lub warzywa? Zrobić przestrzeń wypoczynkową dla mieszkańców lub amatorskie obserwatorium astronomiczne z własnym zasilaniem? Albo zasiedlić ule, co już zresztą na niektórych nowoczesnych obiektach się robi.
W tym roku wymyślamy, jak spożytkować potencjał powierzchni dachowych. Wykorzystujemy dostępną tam energię słońca, wiatru, zasoby wodne. Warto uwzględnić własności izolacyjne dachów oraz wyniesienie kilkanaście – kilkadziesiąt metrów ponad powierzchnię ulic. Pamiętajmy, że na dachu jest też ciszej, a powietrze jest mniej zapylone, niż na poziomie chodnika. Ten bezludny ląd w środku miasta czeka na odkrycie i nowe pomysły!

Podczas spotkania z nauczycielami zaprezentowane zostały różnorodne możliwości wykorzystania dachów oraz wskazówki metodyczne, jak zrealizować działania praktyczne. W realizacji pomysłów z uczniami bardzo pomocny będzie link do Centralnej Bazy Przestrzennej Warszawy:
ukosne.um.warszawa.pl, pod którym można zobaczyć Warszawę z całkiem innej perspektywy. Każdy obiekt w przestrzeni miejskiej można oglądać synchronicznie z 5 stron, wykonywać pomiary wysokości, odległości i powierzchni, a także wyszukiwać interesujący punkt adresowy lub ulicę. Zdjęcia ukośne zostały wykonane w kwietniu 2018 r. za pomocą czterech sprzężonych kamer fotogrametrycznych. Wykonano łącznie prawie 80 tys. zdjęć dla czterech kierunków świata na obszarze całej Warszawy. Rozdzielczość przestrzenna zdjęć to aż 8 cm. Więcej informacji na www.mapa.um.warszawa.pl

Uczestnicy programu wymyślają zatem, co można zrobić na dachu, jak wykorzystać różne dostępne tu rodzaje energii, jak połączyć tradycję z najnowocześniejszymi technologiami. Swoje pomysły i rozwiązania zaprezentują na finałowych Prezentacjach Badaczy Energii - 6 lutego o godz. 10.00 w MDK-u na Łazienkowskiej.

Czekamy również na fotorelacje z przebiegu działań, zamieścimy je na naszej stronie. Podczas podsumowania rozdamy upominki, dyplomy i zaświadczenia oraz gry dydaktyczne „Zimno, gorąco” oraz „Odkryj energię!”.

Klasy uczestniczące w programie zaprosimy do MDK-u na Łazienkowską na przedświąteczne warsztaty z Zasławem Adamaszkiem, organizowane wspólnie z Narodowym Muzeum Techniki.

PRZEDSZKOLA NR: 23, 24, 25, 42, 72, 129 ze Śródmieścia, 168 z Ursusa, 201 z Ursynowa, 318 z Bielan, 425 z Pragi Płd.; łącznie 12 grup.

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 1-3: SP 34, SP 41, SP 158, 3 klasy z SP 211 ze Śródmieścia, 2 klasy z SP 143 (Praga Płd.), SP 212 (Mokotów)

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 4-6: SP 209 (Bielany),

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 7-8: SP 157 (Mokotów), SP 163 (Praga Płd.), SP 173 (2 klasy) z Wesołej, SP 255 i XXXV LO (Praga Płd.), Społ. SP 26 STO

Przedszkola 
Spotkanie dla nauczycieli – 26 marca o godz. 13.00 w MDK-u na Łazienkowskiej 7.

Propozycja działań: W PRZEDSZKOLU Z ENERGIĄ!

Nauczyciele podczas spotkania zostaną zapoznani z programem, otrzymają materiały edukacyjne oraz wskazówki metodyczne, jak realizować działania praktyczne z dziećmi. Każda grupa dzieci spotka się z nauczycielem MDK-u: Agnieszką Pawlikowską-Lepianką lub Elżbietą Zduńczyk, które przeprowadzą zajęcia o zanieczyszczeniach powietrza w mieście i o tym, co można zrobić, żeby jak najmniej wpływały na nasze zdrowie i samopoczucie. Następnie dzieci pod kierunkiem swoich nauczycieli wykonają model SMOGOJADA. Krótkie fotoreportaże z tych działań zamieścimy na tej stronie, w zakładce RELACJE. Po zakończeniu prac ponownie spotka się z dziećmi nauczycielka MDK-u, żeby obejrzeć efekty realizacji programu w przedszkolu, porozmawiać z dziećmi i wręczyć im upominki. Finałem programu będzie Warszawski Turniej Przedszkolaków zorganizowany 11 czerwca o godz. 10.00, w Miasteczku Przyrody MDK na ul. Fabrycznej 1/3. Wezmą w nim udział drużyny reprezentujące grupy przedszkolne. Każda drużyna otrzyma pamiątkowy dyplom oraz grę dydaktyczną „Energetyczne Koło Fortuny”.
Czekamy również na fotorelacje z wykonywania działań, zamieścimy je na naszej stronie.

 

Szkoły podstawowe, klasy 1-3
Spotkanie dla nauczycieli 26 marca o godz. 16.00 w Miasteczku Przyrody MDK, na Fabrycznej 1/3

Propozycja działań: STRAŻNICY ENERGII na tropie smogu

Podczas spotkania nauczyciele zapoznają się z przyczynami zanieczyszczenia powietrza w mieście i możliwymi działaniami w najbliższym otoczeniu, które mogą chronić nasze zdrowie, otrzymają materiały edukacyjne oraz wskazówki metodyczne, jak realizować działania praktyczne z klasą.
Natomiast podczas warsztatów z uczniami, w MDK-u lub w szkole, nauczycielka MDK-u, Anna Stępniewska zaprezentuje:
- problem zanieczyszczenia środowiska w Warszawie: skąd się biorą zanieczyszczenia powietrza (dymy z elektrowni i kominów opalanych węglem i odpadami, spaliny samochodowe itp.),
- w jaki sposób możemy pozyskiwać energię (źródła energii odnawialnej i nieodnawialnej), które są lepsze („czysta” energia) i dlaczego (zanieczyszczenia, odpady, degradacja środowiska),
- w jaki sposób pozyskiwany jest prąd ze źródeł energii odnawialnej (wiatr - wiatraki, woda - turbiny, słońce - baterie fotowoltaiczne),
- jak możemy zapobiegać zanieczyszczeniom (w nawiązaniu do tematu „Transport miejski przyjazny środowisku”).
Dzieci poznają środki transportu lądowego, powietrznego i wodnego, które mogą wykorzystywać „czystą” energię, jak autobusy elektryczne, tramwaj, metro, samochody hybrydowe, elektryczne hulajnogi, rowery, deskorolki, szybowce, żaglówki itp.).
W parach lub pojedynczo wybierają ulubiony środek transportu i wykonują projekt plakatu/monidła o tej tematyce (po uprzednim omówieniu zasad dobrej kompozycji plakatu oraz wyjaśnieniu, co to jest i do czego służy monidło). Następnie wybierają pomysły do realizacji plakatu/monidła w rzeczywistej skali. Wykonane dzieło uczniowie zaprezentują podczas finałowego spotkania – 12 czerwca o godz. 10.00, w Miasteczku Przyrody MDK na ul. Fabrycznej 1/3. Drużyny reprezentujące klasy uczestniczące w programie zaprosimy do udziału w grze terenowej „STRAŻNICY ENERGII”. Podczas podsumowania rozdamy upominki, dyplomy i zaświadczenia oraz gry dydaktyczne „Loteryjka – w świecie energii”.
Czekamy również na fotorelacje z wykonywania działań, zamieścimy je na naszej stronie.

 

Szkoły podstawowe, klasy 4-6

Propozycja działań: „CO WISI W POWIETRZU - sprawa dla detektywa”

Nauczyciele otrzymają materiały edukacyjne oraz wskazówki metodyczne, jak realizować działania praktyczne. Uczniowie przeprowadzą „śledztwo” w najbliższej okolicy i wykryją, co może być źródłem smogu oraz będą prowadzić systematyczne zapisy dotyczące stanu jakości powietrza na podstawie mierników zainstalowanych w okolicy szkoły lub uzyskanych z aplikacji pobranych na smartfony.
Na finałowym Turnieju Badaczy Energii spotkamy się 13 czerwca o godz. 10.00 w MDK-u na Łazienkowskiej, żeby wymienić się pomysłami i rozwiązaniami, zobaczyć, co wymyślili inni. Jako efekt działań z klasą można będzie zaprezentować: plakat - akt oskarżenia SMOGU, zdjęcia lub filmik ze scenki w sądzie lub dokumentację badań jakości powietrza. Czekamy również na fotorelacje z przebiegu działań, zamieścimy je na naszej stronie. Podczas tego podsumowania rozdamy upominki, dyplomy i zaświadczenia oraz gry dydaktyczne „Klucze do EKO-domku”.

 

Szkoły podstawowe, klasy 7-8
Spotkanie dla nauczycieli – 26 lutego o godz. 17.00 w MDK-u na Łazienkowskiej 7.

Temat: Energetyczna równowaga w budynku przyszłości

Zadanie dla uczniów polega na wymyśleniu oraz wykonaniu modelu budynku przyszłości korzystającego z różnych form energii w sposób oszczędny i racjonalny. Model może być zrobiony z tektury, kartonu, folii aluminiowej, przezroczystego celofanu, złotego koca ratowniczego, styropianu, tkanin, imitacji trawy etc. Materiały można dobierać dowolnie, model może być płaski lub przestrzenny, dowolnej wielkości. Również typ budynku można swobodnie dobrać: szkoła, biurowiec, domek jednorodzinny lub blok mieszkalny, kino, urząd, biblioteka, dom kultury lub inny, według uznania.
Ważne jednak jest, by w sposób świadomy i uzasadniony wykorzystać w jego konstrukcji materiały i rozwiązania oszczędzające energię i media doprowadzone z zewnątrz. Model domu powinien uwzględniać korzystanie z energii i mediów wolnodostępnych: ciepła i światła słonecznego, siły wiatru, wody deszczowej lub śniegu, puszczając wodze fantazji może nawet z energii błyskawic.
Kreatywność w projektowaniu i budowie modelu nie ma żadnych ograniczeń. Dotyczy to również kształtu, klasyczne "pudełkowate" współczesne budynki wcale nie są optymalnym wzorcem. Na pewno warto wymyślić inne formy brył. Warunek ogólny jest jeden: wszystkie procesy i zjawiska przedstawione w modelu muszą być zgodne ze współczesnym stanem wiedzy o przyrodzie i fizyce.

Polecamy :)