Realizacja programu krok po kroku w roku szkolnym 2022/23, II semestr

Spotkanie informacyjne (9 marca):

  • podsumowanie IV edycji programu (relacje placówek, wręczenie dyplomów, zaświadczeń, upominków dla dzieci),
  • zaprezentowanie programu uczestnikom V edycji,
  • przekazanie materiałów i pomocy dydaktycznych dla nauczyciela:
    segregator z materiałami nt. zrównoważonego transportu i mobilności w Warszawie, plakaty, ulotki, opisane pomysły oraz pomoce do zajęć: lapbook, szablony modeli środków transportu miejskiego, gra dydaktyczna „Pieszo do celu!”, płyta „Błyśnij odblaskiem!” z piosenkami zespołu Fasolki oraz książka dla dzieci pt. „Sto butów Pana Stonoga czyli jak podróżować po Warszawie” dla każdego dziecka,
  • omówienie materiałów zamieszczonych na stronie programu www.miasteczkoprzyrody.mdk.waw.pl (ikonka z rowerkiem, zakładka „Materiały dla nauczycieli”),
  • zapoznanie nauczycieli przedszkoli ze scenariuszem zajęć terenowych „Rajd wokół przedszkola” (z wykorzystaniem książki „100 butów Pana Stonoga…”, piosenek z płyty „Błyśnij odblaskiem!”, prezentacji „Zajezdnia autobusowa” oraz pomocy dydaktycznych firmy Jangar do nauki zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym, jak maty z przejściem dla pieszych i sygnalizatory),
  • praktyczne zapoznanie się nauczycieli klas 1-3 z grą miejską „Pieszo z Człapkiem po Warszawie” w aplikacji Actionbound,

UWAGA! Drugie spotkanie z autorkami gry – on-line z wykorzystaniem testowych QR, 21 marca o 18.00!

  • zapoznanie się nauczycieli klas 1-3 z pilotażowym projektem „Poznaj i zakoduj stolicę!”,
  • zaprezentowanie warsztatów rowerowych realizowanych w placówkach przez Mobilny Serwis Rowerowy.

Realizacja programu przez grupę/klasę pod opieką nauczyciela przez II semestr r. szk. 2022/23:

  1. Wprowadzenie dzieci w tematykę programu - można wybrać dowolne bloki zajęć oraz metody ich realizacji z poniższych propozycji:
    • Poznajemy warszawskie środki transportu – wykonanie modeli pojazdów z wykorzystaniem szablonów do wycięcia i sklejenia (autobusy, tramwaj, metro, SKM).
    • Tworzymy makietę miasta lub osiedla z rozwiązaniami komunikacyjnymi przyjaznymi środowisku.
    • Poznajemy infrastrukturę transportową i miejski system komunikacji – zwiedzamy przystanki, pętle, zajezdnie tramwajowe lub autobusowe, stacje metra i kolejki SKM (na www programu: scenariusz „Rajd wokół przedszkola”, prezentacja „Zajezdnia autobusowa”).
    • Jak i czym dawniej podróżowano po Warszawie (na www programu prezentacja „Komunikacja miejska dawniej i dziś”).
    • Zrównoważony transport w Warszawie - tworzenie lapbooka.
  2. Jak sprawnie i bezpiecznie przemieszczać się po Warszawie, korzystając z transportu publicznego:
    • przeczytanie i omówienie wybranych tekstów z książeczki „100 butów Pana Stonoga…”,
    • zapoznanie się ze stroną WTP - wyznaczanie tras z wykorzystaniem aplikacji „Jak dojadę”,
    • zwiedzanie Warszawy, korzystając z komunikacji miejskiej oraz pieszo: do wyboru scenariusz „Rajd wokół przedszkola”, gra dydaktyczna „Pieszo do celu!”, gra miejska „Pieszo z Człapkiem po Warszawie” w aplikacji Actionbound, projekt „Poznaj i zakoduj stolicę!”.
  3. Udział grupy/klasy w warsztatach rowerowych, w terminie ustalonym z koordynatorem programu.

Warunki zaliczenia realizacji programu:

  • przeprowadzenie trzech zajęć z wykorzystaniem przekazanych materiałów,
  • zrealizowanie jednych zajęć terenowych/wycieczki (dla przedszkoli wg scenariusza „Rajd wokół przedszkola”, dla klas 1-3 do wyboru: jedna wycieczka z gry „Pieszo do celu!”, przejście trasy gry „Pieszo z Człapkiem po Warszawie”, wykonanie zadania/wyzwania z projektu „Poznaj i zakoduj stolicę!”,
  • przygotowanie relacji zdjęciowej, która zawierać będzie krótki opis zrealizowanych działań, zdjęcia, filmiki prezentujące efekty pracy w projekcie, np. zdjęcie wykonanej makiety, modelu, komiksu, klasowej gry komunikacyjnej.
  • wysłanie relacji/podsumowania realizacji programu przez nauczyciela do zamieszczenia na stronie programu www.miasteczkoprzyrody.mdk.waw.pl:
    • materiały do zamieszczenia na stronie należy przesłać na adres koordynatora programu Honoraty Waszkiewicz, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    • podsumowanie powinno mieć krótką formę:
      1. w treści maila: dane przedszkola/szkoły (numer, nazwa, dzielnica), nazwa grupy z określeniem wieku dzieci/klasa, imię i nazwisko nauczyciela realizującego program, imię i nazwisko nauczyciela wspierającego, jeśli taka osoba była,
      2. jako załączniki: kilkuzdaniowy opis działań w pliku Word zawierający informację o rodzaju przeprowadzonych zajęć (omówione zagadnienia, zastosowane formy i metody), miejsce, termin przeprowadzenia działania, jakie efekty uzyskano (co najbardziej zainteresowało dzieci, jakich odkryć dokonały w najbliższej okolicy, co najbardziej zachęciło dzieci do podróżowania po Warszawie pieszo, rowerem i komunikacją miejską) oraz maksymalnie do 10 zdjęć w formacie JPG.

UWAGA! Prezentacje w Power Poincie lub w PDF-ie nie będą umieszczane na stronie internetowej.

  • przekazanie upominków dla dzieci oraz dyplomu dla grupy/klasy (zaświadczenie dla nauczyciela o udziale w programie będzie przekazane po otrzymaniu relacji).

Życzymy sukcesów i radości podczas realizacji programu :)

Polecamy :)