Często nie zdajemy sobie sprawy, jak ważne dla naszego życia są drzewa, szczególnie w mieście. W obecnych czasach przy prognozowanych zmianach klimatu i zanieczyszczeniu powietrza smogiem, drzewa dają cień, łagodzą upały, oczyszczają powietrze. Warunki życia w mieście są trudne dla drzew: zabetonowana gleba, zimą sypanie solą oblodzonych nawierzchni chodników i jezdni, a latem dotkliwe susze. Nadmierne eksploatuje się lasy, drzewa wycinane są nawet na terenach chronionych, na przykład w Puszczy Białowieskiej.
W baśniach odbija się przyroda kraju, jego stare obyczaje, wierzenia, piękno krajobrazu. Funkcje edukacyjne baśni i bajek są wszechstronne. Przekazują wiedzę o świecie, ludziach, pobudzają wyobraźnię i kształtują uczucia, budzą wrażliwość. Dzieci angażują się w wydarzenia, identyfikują z bohaterami, przyrodą, zwierzętami. Poprzez zabawę bajką i baśnią możliwe jest rozwijanie aktywności twórczej dziecka. Dodatkowo, tzw. Duch miejsca (genius loci) jest ważnym zagadnieniem w kształtowaniu krajobrazu, uwzględnianym również w programach szkolnych w ramach edukacji architektonicznej (Dialog z otoczeniem, Archi-Przygody).
CELE PROJEKTU:
Poznanie zwierząt i zjawisk przyrodniczych, które budzą lęk w ludziach.
Wyjaśnienie skąd biorą się nasze lęki, fobie, uprzedzenia wobec niektórych zwierząt
Przypomnienie niektórych mitów, przesądów wobec zwierząt w naszej kulturze europejskiej i kulturach narodów z innych stron świata
Zdobywanie wiedzy o zwierzętach i racjonalne tłumaczenie ich zachowań
Edukowanie jak zachować się w czasie niebezpiecznych zjawisk zachodzących w przyrodzie: burze, wichury itp.
Motywowanie do ochrony przyrody
Wspieranie kreatywności dzieci w różnych formach aktywności: plastycznej, ruchowej, muzycznej, tanecznej.
CELE PROJEKTU
Przybliżenie wiedzy o owadach.
Poznanie cech charakterystycznych owadów.
Identyfikowanie niektórych gatunków owadów.
Poznanie znaczenia owadów dla przyrody i człowieka.
Przezwyciężanie ewentualnych uprzedzeń, niechęci wobec owadów.
Motywowanie do ochrony przyrody.
Wspieranie kreatywności dzieci w różnych formach aktywności: plastycznej, ruchowej, muzycznej, tanecznej.
KOORDYNATOR PROJEKTU
Antonina Batko
Warsztaty przyrodnicze dla szkół Teatr Przyrody
Klub przyrodniczy Panda – pomysłodawca projektu
Strona 1 z 2