Przedszkole nr 328 „Akademia pod czereśnią”, Bielany
Grupa VIII „Śliweczki”
Nauczyciel: Ewa Łęcka
W ramach realizacji programu zostały podjęte następujące działania:
- zapoznanie dzieci z założeniami projektu,
- spotkanie z instruktorem rowerowym: omówienie budowy roweru, rozwijanie umiejętności naprawienia dziurawej dętki rowerowej, zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego i kulturalnego poruszania się rowerem,
- pogadanki z wykorzystaniem plansz edukacyjnych i prezentacji nt. przyjaznego transportu miejskiego,
- obejrzenie filmów edukacyjnych z cyklu „Pan Bilecik uczy” (film prezentacyjny ZTM): „Na przystanku”, „Jak bezpiecznie podróżować”, „Komunikacyjne dobre maniery”, „Czym jest komunikacja miejska”),
- rozmowy o różnych, przyjaznych dla środowiska możliwościach poruszania się po Warszawie pieszo, na rowerze, na hulajnodze, na wrotkach itp.,
- omówienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
- samodzielne wykonanie przez dzieci projektów zagospodarowania najbliższej okolicy,
- wspólne ustalenie, jakie elementy uwzględnimy na makiecie najbliższego otoczenia przedszkola,
- wykonywanie elementów do makiety w małych zespołach (chętne dzieci),
- ustawienie elementów na makiecie,
- zabawy z wykorzystaniem makiety,
- wykonywanie dodatkowych elementów do makiety z chętnymi dziećmi.
Efekty podjętych działań:
Dzieci zapoznały się z ideą obchodów Dnia bez Samochodu i zagadnieniami zrównoważonego transportu miejskiego. Wzbogaciły swoją wiedzę nt. transportu miejskiego oraz rozwinęły umiejętności właściwego, bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w środkach komunikacji miejskiej, a także zainteresowały się podróżowaniem po Warszawie pieszo i na rowerze. Wspólne wykonanie makiety najbliższego otoczenia przedszkola, przyjaznego dla środowiska i ludzi rozwinęło umiejętność planowania pracy, współpracy i współdziałania. Wykonanie elementów makiety z materiałów wtórnych zwróciło uwagę dzieci na potrzebę poszanowania zasobów środowiska. Makieta nadal cieszy się dużym zainteresowaniem dzieci podczas różnego rodzaju zabaw edukacyjnych. Dzieci z grupy „Śliweczki” uważają, że: lepiej jeździć autobusem, metrem, tramwajem, chodzić pieszo, jeździć rowerem, bo wtedy mamy czyste powietrze i nie ma smogu.