Szkoła Podstawowa nr 29, Śródmieście
Klasa 1
Nauczyciel: Barbara Gac
Klasa 3c
Nauczyciel: Monika Nowakowska
Uczniowie klasy 1a i 3c naszej szkoły wzięli udział w programie edukacyjnym ,,Po Warszawie pieszo i na kółkach”. Wychowawcy wybrali zadania, opracowali je i zaplanowali sposoby ich realizacji. Ponieważ nauka przez wiele tygodni odbywała się zdalnie, wiele planów uległo weryfikacji. Jednak dołożono wszelkich starań, aby cele programu zostały w jak największym wymiarze zrealizowane.
Sposoby realizacji zadań z wybranych bloków tematycznych
1. Poznajemy warszawskie środki transportu:
- poznawanie numerów autobusów mających przystanki w pobliżu szkoły (sprawdzanie rozkładów jazdy na przystankach),
- kolorowanie i sklejanie modeli autobusów,
- zapoznawanie się z miejscami w naszej okolicy, w których można wypożyczyć rowery.
2. Moje miasto, moje osiedle:
- tworzenie mapy naszego osiedla i nanoszenie na nią przystanków autobusowych,
- pokonywanie z rodzicami 5 minutowych tras w okolicy miejsca zamieszkania dziecka i opisywanie na lekcjach on-line charakterystycznych miejsc z wyprawy, prezentowanie zdjęć.
3. Poznajemy infrastrukturę transportową i miejski system komunikacji:
- poznawanie zajezdni tramwajowej na podstawie prezentacji multimedialnej,
- wyjście do najbliższej pętli autobusu 171, wywiad z kierowcą autobusu.
4. Jak sprawnie przemieszczać się po Warszawie:
- sprawdzanie wybranej trasy i czasu przejazdu w aplikacji ,,Jak dojadę”,
- tworzenie wraz z rodzicami własnej trasy dojazdu z miejsca zamieszkania dziecka do PKiN.
- odczytywanie z mapy Śródmieścia tras dojazdu do Muzeum Wojska Polskiego, Muzeum Narodowego, Zamku Królewskiego i Centrum Nauki Kopernik (praca w grupach).
5. Bezpiecznie dla siebie i innych poruszamy się po mieście:
- wykonanie ilustracji do opowiadania ,,Stonoga w opałach”, uzupełnianie komiksu,
- prezentacja scenek dramowych,
- zachęcanie do częstej jazdy na rowerze (udział uczniów w zorganizowanych na terenie szkoły warsztatach rowerowych, poznanie budowy roweru i sposobów naprawiania prostych usterek).
6. Komunikacyjny savoir-vivre:
- sposoby właściwego zachowania się na przystankach i w środkach komunikacji miejskiej (omawianie historyjek obrazkowych, tworzenie komiksu w grupach, czytanie wierszy na ten temat, układanie rad dla kolegów, wykonanie plakatów).
7. Jak i czym dawniej podróżowano po Warszawie:
- wywiad z dziadkami, prezentowanie uzyskanych wiadomości na forum klasy,
- omawianie zdjęć dawnych środków transportu,
- objaśnianie pojęć tramwaj konny, omnibus, trolejbus, tramwaj żłobek, ogórek, metro, SKM.
Pomimo wielu utrudnień w realizacji zadań programu (nauczanie zdalne), udało się w naszej szkole osiągnąć zamierzone cele. Dzieci uzyskały wiele informacji na temat środków transportu miejskiego. Działając zespołowo miały okazję poprzez zabawę przyswoić sobie właściwe sposoby zachowania się w pojazdach, na przystankach, na ścieżkach rowerowych. Udział naszych uczniów w programie rozbudził w nich zainteresowanie sposobami przemieszczania się dawniej i dziś i pokazał, że nawet mali warszawiacy mogą mieć wpływ na bezpieczne i ekologiczne poruszanie się po swoim mieście.