PRZEDSZKOLA

Propozycja działań: Rozświetlamy swoje wymarzone miejsce

Nauczyciele podczas spotkania lub mailowo zostaną zapoznani z programem, otrzymają materiały edukacyjne oraz wskazówki metodyczne, jak realizować działania praktyczne z dziećmi. Każda grupa dzieci spotka się z nauczycielem MDK-u: Agnieszką Pawlikowską-Lepianką lub Elżbietą Zduńczyk, które przeprowadzą pierwsze zajęcia i wykonają z dziećmi modele swoich ulubionych/wymarzonych miejsc, które ustawią na jednej wspólnej makiecie, dodając obiekty wspólne dla wszystkich, np. plac zabaw, latarnie, szklarnię itp. Wtedy z dziećmi w przedszkolu spotkają się eksperci od energii elektrycznej i oświetlenia – p. Michał Kłosiński lub p. Ania Olszewska, którzy pokażą dzieciom, dlaczego żarówki świecą i pomogą im wykonać oświetlenie makiety.

Krótkie fotoreportaże z tych działań zamieścimy na tej stronie, w zakładce RELACJE. Po zakończeniu prac, jeśli to będzie możliwe, ponownie spotka się z dziećmi nauczycielka MDK-u, żeby obejrzeć efekty realizacji programu w przedszkolu, porozmawiać z dziećmi i wręczyć im upominki.

Chętne drużyny reprezentujące grupy przedszkolne zaprosimy w maju lub w czerwcu na Warszawski Turniej Przedszkolaków „Przedszkole z energią!” w Miasteczku Przyrody MDK-u na ul. Fabrycznej 1/3.

 

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 1-3

Propozycja działań: Widno, ciemno – świet(l)ny pomysł!

W tegorocznej edycji programu zajmiemy się światłem i oświetleniem w mieście, w domu i w szkole, a w szczególności:

rozpoznawaniem źródeł światła w otoczeniu (skąd pochodzi światło - odnawialne i nieodnawialne źródła energii),

rodzajami oświetlenia naturalnego i sztucznego,

efektywnym wykorzystaniem światła w życiu codziennym - w domu i w szkole (energooszczędność - eksperymenty na modelu fizycznym, 3D).

Poprzez praktyczne działanie - wykonanie modelu 3D wnętrza budynku, bądź fragmentu miasta uczestnicy, pod kierunkiem Anny Stępniewskiej, nauczycielki MDK-u, z użyciem różnych podręcznych rodzajów oświetlenia (światło słoneczne, latarki halogenowe, lampki o różnych kolorach) przetestują rodzaje oświetlenia, barwę światła i użyteczność w życiu codziennym. Zbadają, w jaki sposób urządzenie wnętrza, zastosowanie różnych kolorów wpływa na intensywność oświetlenia.

Eksperymenty pozwolą na przetestowanie różnych rozwiązań i sformułowanie podstawowych zasad dotyczących zastosowania i oszczędzania światła (a tym samym energii) w codziennym życiu.

Czekamy również na fotorelacje z wykonywania działań, zamieścimy je na naszej stronie.

Warsztaty w szkołach dla każdej klasy lub koła zainteresowań poprowadzi p. Michał Kłosiński lub p. Ania Olszewska. Uczniowie będą poznawali tajniki obwodów elektrycznych oraz wykonają oświetlenie swoich modeli/makiet.

W ustalonych terminach przekażemy upominki, dyplomy i zaświadczenia oraz grę dydaktyczną „Klucze do EKO-domku” i płytę z piosenkami Fasolek „Nie igraj z prądem!”.

Chętne drużyny reprezentujące klasy zaprosimy w maju lub w czerwcu na grę terenową „Strażnicy energii” w Miasteczku Przyrody MDK-u na ul. Fabrycznej 1/3.

 

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 4-8

Ze względu na częściową realizację nauczania w formie zdalnej proponujemy działania w wersji on line (lekcje na temat zielonej energii emitowane z Muzeum Techniki oraz warsztaty podchoinkowe o tej tematyce), także podejmowanie indywidualnych działań przez uczniów w formie projektów edukacyjnych (np. jako prace domowe) – inspiracje w zeszycie „Badamy energię!” (zakładka „Materiały dla nauczycieli, edycja 2020/21).

Propozycja działań: Dach - bezludna wyspa w środku miasta

Dachy większości miejskich budynków są niezagospodarowane. Antena, klimatyzator, wywietrznik.. i to w zasadzie wszystko. Czy można na dach spojrzeć inaczej?

To duża połać powierzchni, na której słońce, woda i wiatr operują przez cały rok. Może założyć tam szklarnię, by hodować świeże zioła lub warzywa? Zrobić przestrzeń wypoczynkową dla mieszkańców lub amatorskie obserwatorium astronomiczne z własnym zasilaniem? Albo zasiedlić ule, co już zresztą na niektórych nowoczesnych obiektach się robi.

W tym roku wymyślamy, jak spożytkować potencjał powierzchni dachowych. Wykorzystujemy dostępną tam energię słońca, wiatru, zasoby wodne. Warto uwzględnić własności izolacyjne dachów oraz wyniesienie kilkanaście – kilkadziesiąt metrów ponad powierzchnię ulic. Pamiętajmy, że na dachu jest też ciszej, a powietrze jest mniej zapylone, niż na poziomie chodnika. Ten bezludny ląd w środku miasta czeka na odkrycie i nowe pomysły!

 

W realizacji pomysłów z uczniami bardzo pomocny będzie link do Centralnej Bazy Przestrzennej Warszawy: 👉 http://ukosne.um.warszawa.pl, pod którym można zobaczyć Warszawę z całkiem innej perspektywy. Każdy obiekt w przestrzeni miejskiej można oglądać synchronicznie z 5 stron, wykonywać pomiary wysokości, odległości i powierzchni, a także wyszukiwać interesujący punkt adresowy lub ulicę. Zdjęcia ukośne zostały wykonane w kwietniu 2018 r. za pomocą czterech sprzężonych kamer fotogrametrycznych. Wykonano łącznie prawie 80 tys. zdjęć dla czterech kierunków świata na obszarze całej Warszawy. Rozdzielczość przestrzenna zdjęć to aż 8 cm. Więcej informacji na www.mapa.um.warszawa.pl

 

Uczestnicy programu wymyślają zatem, co można zrobić na dachu, jak wykorzystać różne dostępne tu rodzaje energii, jak połączyć tradycję z najnowocześniejszymi technologiami.

Swoje pomysły i rozwiązania zaprezentują on line na finałowych Prezentacjach Badaczy Energii.

Czekamy również na fotorelacje z przebiegu działań, zamieścimy je na naszej stronie. W ustalonych terminach przekażemy upominki, dyplomy i zaświadczenia oraz gry dydaktyczne „Zimno, gorąco” oraz „Odkryj energię!”.

 

Klasy uczestniczące w programie zaprosimy do MDK-u na Łazienkowską na przedświąteczne warsztaty z Zasławem Adamaszkiem, organizowane wspólnie z Narodowym Muzeum Techniki.

Polecamy :)